W języku angielskim słowo ,mobbing” wywodzi się od słowa ,mobb”, które oznacza ,rzucać się na kogoś„.
W języku polskim słowo ,mobbing” jest utożsamiane z terrorem lub przemocą psychiczną.
W prawie mobbing znaczy uporczywe i długotrwałe nękanie lub zastraszanie pracownika, które powoduje upokorzenie pracownika i narusza jego godność.
Mobbing zatem są to działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi.
Wynikiem tych działań jest zaniżona ocena przydatności zawodowej pracownika, powodująca lub mająca na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
Kto może dopuścić się mobbingu?
Zachowania mobbingowe występują w pracy. Mobbing ma możliwość wobec pracownika stosować pracodawca, przełożony pracownika lub współpracownik.
Przykładowe zachowania mobbingowe to:
- ubliżanie pracownikowi
- opowiadanie anegdot i żartów na temat wybranej osoby
- agresja fizyczna
- szykany
- zwodzenie
- podstęp
- intryga
- oszczerstwo
- zachowanie sadystyczne
- zaczepianie
- obmawianie
- celowe wprowadzanie w błąd
- niepowiadomienie ofiary mobbingu o grożącym jej niebezpieczeństwie
- nieudzielanie pracownikowi informacji, które będą dla niego pomocne w wykonywaniu obowiązków pracowniczych.
W sensie prawnym mobbingiem nie są:
- jednorazowe akty przemocy
- wewnętrzne poczucie dyskomfortu pracownika w miejscu pracy, które są niezależne od zachowań innych w miejscu pracy
- uzasadniona krytyka pracownika przez pracodawcę
- konflikty w miejscu pracy, które są otwarte i nie ma w nich jednej ofiary, występuje w nich równorzędność podmiotów
- niegrzeczne zachowanie pracodawcy
- zła organizacja pracy, która powoduje duże natężenie pracy w pewnych okresach
- brak zastępcy na stanowisku, na którym pracuje pracownik
- wykorzystywanie umiejętności zawodowych pracownika, nawet w czasie wolnym od pracy, wówczas gdy pracownik zajmuje jedyne tego rodzaju stanowisko kierownicze w firmie, np. podstawowy księgowy i dysponuje szczególnymi wiadomościami, do których nie posiadają dostępu inni zatrudnieni, z wyjątkiem sytuacji, gdy działania pracodawcy zmierzają do szykany
Kto jest odpowiedzialny za mobbing?
Za mobbing w firmie odpowiedzialny jest pracodawca. Jest on odpowiedzialny we wszystkich przypadkach mobbingu, ponieważ nie tylko sam powinien powstrzymać się od zachowań będących mobbingiem, lecz także powinien mu przeciwdziałać w prywatnej firmie. Pracodawca ma obowiązek stosować wszystkie dostępne mu środki, by przeciwdziałać mobbingowi wśród spersonalizowanych pracowników.
Do środków, które może stosować pracodawca należą:
- kary porządkowe
- przeniesienie na inne stanowisko
- rozwiązanie stosunku pracy, nawet bez wypowiedzenia z winy pracownika
Ponadto pracodawca powinien prowadzić szkolenia pracowników, informowaćpracowników o niebezpieczeństwie i konsekwencjach mobbingu.
W zakładzie pracy pracodawca powinien także wprowadzić procedury, które umożliwią wykrycie przypadków mobbingu i przeciwdziałanie mu.